vineri, 8 martie 2013

8 martie la noi în grădină



  8 martie 2013: haideți să facem câțiva pași în grădina...



După cum ne-am propus, continuăm cu una din cele mai importante lucrări în permacultură: inspecția grădinii.


 




In prima fază observăm starea solului după iernare.







Ideal el ar trebui sa fie acoperit de resturi vegetale, sub care este gata de însămânțat fără alte intervenții majore. 



Structura sa, după câțiva ani de permacultură, ar trebui să permită înrădăcinarea ideală a oricărei plante.






Aprovizionarea și acoperirea cu resturi vegetale este vitală pentru buna funcționare a solului, ca și existența plantelor verzi în orice anotimp. Transformarea naturală în humus a resturilor vegetale presupune existența principiului dinamic: elemente moarte lângă cele vii.



 
In această fază ne limităm la mărunțirea resturilor vegetale și distribuirea lor cât mai uniformă în toată gradina. Ele vor proteja solul de tasare în urma ploilor de primăvară.



 
Intervențiile asupra arbuștilor și pomilor fructiferi sunt minime și constau în înlăturarea pagubelor de pe urma înghețului - dacă ele există.




Excepție face la mine  vița de vie, unde în primăvară curățatul este ceva mai drastic.
Eu personal nu am făcut decât încercări timide de a reduce numărul lucrărilor de întreținere (am eliminat total stropitul ) și rezultatele sunt deocamdată neconcludente.

Am văzut în schimb viță de vie care îmbracă frumos o casă de 30 de ani, necurățată niciodata (soi direct producător) și care avea o recoltă satisfăcătoare în fiecare an. In funcție de spațiu decizia rămâne la latitudinea fiecăruia. Mie îmi aduce anual minim 50 l de vin roșu, curat de pe o suprafață minimă.




Continuăm cu inspecția ”solarului” - acolo unde există. Am pus ghilimele, pentru că, după cum vom vedea, spre deosebire de cel clasic, aici avem de-a face doar cu o suprafață protejată, funcționând tot după principiile permaculturii, care are rolul să ne asigure doar un avans în cultură și un ușor confort termic plantelor rezonabil termofile.

  
În încheiere pentu astăzi: acordați o atenție specială protejării mușuroaielor de furnici - care nu ar trebui să lipsească din nici o grădină.









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu